sociale dimensie (people)

De duurzame samenleving betrekt alle groepen bij het streven naar een dynamische balans tussen mens en planeet. In een dergelijke, sociaal verantwoordelijke, samenleving:

  • worden diensten en producten als onlosmakelijk verbonden met hun sociale en ecologische context. Aandacht voor de mogelijke negatieve keerzijden van gebruik en misbruik van (tussen- en/of eind)producten en diensten die men ontwikkelt, verhandelt, gebruikt of afdankt is een vanzelfsprekendheid;
  • wordt ieder vraagstuk in haar mondiale context geplaatst, en vanuit die context wordt aan haar oplossing gewerkt;
  • zijn doelen en methoden van alle sectoren in de samenleving op elkaar afgestemd;
  • werken de verschillende sectoren (gezondheidszorg, waterbeheer, industrie, landbouw, financiële sector etc.) systemisch. Dat wil zeggen: sectoren, actoren, producten en diensten worden gezien als onderdeel van hun respectievelijke keten of levenscyclus. Iedere verbetering van een dienst, product of beleid geldt voor de hele keten of levenscyclus;
  • alle ketenactoren participeren vanaf de ontwerpfase aan de ontwikkeling van een product of dienst. Zij dragen kennis bij over de behoeften, en stellen randvoorwaarden zoals ethische kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid, aanpasbaarheid aan verschillende sociaal-culturele en klimatologische omstandigheden, milieuvriendelijkheid, betaalbaalheid;
  • collectief erfgoed zoals biodiversiteit, water, gezondheidszorg, onderwijs, wetenschap en kennis wordt niet geprivatiseerd noch gepatenteerd;
  • om verspilling van grondstoffen, energie en arbeid te voorkomen wordt concurrentie en consumptie stimulerende marketing vermeden.

Zie verder de ecologische dimensie en de persoonlijke dimensie van duurzame ontwikkeling

Afb: Frits Ahlefeldt, hikingartist.com