bekwaamheden (competenties) duurzaam hoger onderwijs

Een duurzame samenleving vraagt om een ander soort deskundigen. Deskundigen die in een interdisciplinaire omgeving kunnen functioneren; die kennis vertalen in beleid, diensten en technieken die geen ongewenste effecten voor milieu en samenleving met zich meebrengen; en die hun professie in de eerste plaats beschouwen als maatschappelijke dienstverlening.


deskundigen nodig die verschillende soorten kennis integreren
Tekening: Fritz Ahlefeldt, hikingartist.com

Huize Aarde evalueert de bijdrage van participerende studenten hiertoe aan de hand van de volgens criteria:

  1. bijdrage aan inzicht in het vraagstuk
  2. doelmatigheid van de aanbevelingen
  3. gebruik van resultaten en aanbevelingen door derden
  4. invloed op inhoud van beleid, procedures, programma’s, functies, opleidingen
  5. communicatie met derden en haar effectiviteit
  6. bijdrage aan participatie - betrokkenheid door derden
  7. bijdrage aan participatie - mobilisatiegraad van medewerkers binnen de organisaties
  8. bijdrage aan nieuwe kennisvorming - onderlinge aanvulling van kennis, ervaring en inzichten uit meerdere vakgebieden
  9. vertaling van nieuwe kennis in duurzaam beleid, methoden, technieken en diensten